måndag 4 januari 2016

Sjukstuga ♥

Här hemma har vi sjukstuga! J har legat hela helgen och är fortfarande dålig och nu är det min tur. Feber, halsont, snorig och ja det där som hör till en rejäl förkylning.
Idag gör jag jag inte många knop alls på grund av detta, ska skriva en "to do" lista och och sedan försöka plocka undan lite. Har börjat få rejäla "boa" känslor igen så nu ser jag fram emot att rensa i samtliga skåp och göra fint.



Uppdatering av porslinet igen snart och jag fick nyligen frågan "hur har du råd att samla på porslin?" och kommentaren " jag har inte råd att samla på porslin" så jag tänkte svara på det.
Vi alla har väl råd egentligen, dock tar det längre tid för vissa att köpa det dom vill ha då det beror på hur mycket man sparar varje gång för att kunna köpa det man vill ha.
Att samla på porslin är ju för mig en hobby och de månader jag unnar mig nya delar till min samling köper jag inget annat. En person som äger en dyr väska behöver inte ha en fet månadslön, personen i fråga kanske har sparat i flera månader och eller fått den som en gåva?
Vi är alldeles för snabba på att döma varandra och ja även jag har gjort det.

Samma sak gäller kläder och skor för min del. Jag är inte sparsam men om jag verkligen vill ha något ser jag till att kunna köpa det även om det innebär att jag får spara i någon/några månader och/eller strunta i att göra annat.

Tillbaka till porslinet.

Jag vill ha mattallrikar och vet inte riktigt vilka av dessa jag skall välja, eller om jag skall kombinera dem? Samma färg men olika modeller?  


Den här modellen med spetskant runtom har jag i större fat och använder oftast som "serveringsfat" men de skulle vara fina i vitt att äta på till vardags. Eller hur?
De vi har nu går inte in i skåpet och kan ej stå i diskmaskinen så vi äter på fula beiga mindre assietter för tillfället. När vi får gäster brukar vi använda de större tallrikarna men då får vi handdiska dem eller köra diskmaskinen onödigt många gånger. Dessutom har dem blivit repiga och fula i färgen.
Arv ifrån Ikea med måtten 28cm är det så vi behöver mindre mått om dem skall passa i skåp och diskmaskin. 






Och en annan sak jag gör när jag köper porslin är att jag köper en sak i taget. Jag handlar inte 8 tallrikar på en gång utan köper kanske 2 åt gången och fortsätter tills jag är nöjd.

 






Hur ljuvliga är inte färgerna då? Önskar jag hade alla färger och modeller så jag kunde duka hursomhelst närsomhelst! 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar