onsdag 27 april 2016

Ekologisk hudvård och oljor

 " Idag tröttnade jag rejält på min rosaceadrabbade hud. Ansiktet är ilsket rött och det gör ont, ilskna röda utslag och kraftig rodnad kombinerat med torra partier och lite grövre porer. Jag skall lägga undan ALL hudvård och enbart fokusera på oljor och utrensning nu, det är värt ett försök iaf! Har snuddat på ekologisk hudvård länge men alltid dragits till den "lyxigare" hudvården där jag egentligen inte haft någon aning om vad som funnits i mer än de ämnen som stått med fetstil. 
Men vad triggar egentligen igång min rosacea? Kyla är det sämsta kan jag lova! Att gå ute nu är som att spraya ansiktet med röd färg och det hettar något fruktansvärt. Rosacea är en inflammation i huden som inte är smittsam och man vet inte riktigt varför vissa drabbas men det kommer absolut inifrån och om man inte tar hand om sin hud ( hur man nu gör det ) riskerar rosacean bara att förvärras och den går aldrig att få bort. Huden kan hållas fin och det krävs inte miljontals kronor för att göra det. 
 
Det hela började idag när jag försökte sminka mig 2 ggr men med samma resultat. Illröd, torr, hettande ansikte och smink som såg bra ut på mils avstånd med så fort man kollade närmre såg det katastrofalt ut. Ett sammanbrott ( löjligt I KNOW ) och efter 2 rengöringar bestämde jag mig. NU ÅKER FAN HUDVÅRDEN UT! 



Blötte ansiktet och rengjorde med kallpressad mandelolja från apoteket som fick sitta kvar och nu?
Lent ansikte med röda utslag, första steget i min nya hudvård.
I flera timmar nu har jag googlat, dokumenterat, sammanfattat och " researchat " djupare i ämnet och har bestämt mig för att kombinera naturliga oljor och Maria åkerberg ( som också innehåller de flesta av dessa oljor).
Till en början kommer min hy "rensas ut" och jag kommer bli rödare och få plitor / finnar men så är det med all hudvård. Börjar man med en ny produkt så reagerar huden genom att man får "breakouts" men detta skall lägga sig efter en tids tålamod. De flesta ger därför upp för tidigt innan man hinner se resultat.
 
Psoriasis har jag ju också och det är samma sak som gäller där, försöka hålla det så naturligt som möjligt. Jag använder inga av mina receptbelagda krämer nu som gravid och det kommer jag inte heller göra under amningen. Och som det känns nu vill jag aldrig behöva göra det igen.
 
Bästa av allt ? OM det nu visar sig att jag kan få resultat av ekologisk/ naturlig hudvård så kommer plånboken jubla! SÅ billigt! En olja för 69:- eller ett dyrt serum för 799:- ? ja precis! Billigt är det ju också! 
 
Första steget blir att försöka lugna och återfukta. Man skulle tydligen tänka "Fett på kvällen & fukt på morgonen" så det får bli första testet.    "


- Detta inlägget skrev jag  i början på februari  men publicerade det inte då. Dagen efter köpte jag mandelolja, morotsolja och rosvatten och började lite smått.
Första morgonen tvättade jag ansiktet med mandelolja och applicerade även mer olja på blöt hud. Jag masserade in det och lät det gå in ordentligt, så mjukt!
Märkte resultat direkt då det gick att sminka sig på oljan. Jag väntade 1h ca och till och med bareminerals mineralfounadtion fastnade!

På kvällen tvättade jag ansiktet med jojobaolja och fuktade därefter en bomullsvadd med rosvatten och baddade ansiktet med. Mandelolja masserades åter igen in på blöt hud efter rengöringen.




Nu har det gått 3 månader ca och att kasta ut ALL hudvård var banne så värt det! Jag är inte torr alls, är inte lika irriterad i hyn och mitt smink flagnar inte av. HALLELUJA!
Förr var jag helt tokig i hudvård och det kostade mig tusentals kronor i månaden då jag ansågs behöva alla dessa produkter. Jag älskade hudvård och att prova nya produkter men intresset avtog i samma takt som min hy rasade.
De flesta är rädda att använda oljor då myten säger att man får finnar av fett men det är FEL! Läser man ordentligt och lär sig vad de olika oljorna är till/bra för så får man mer förståelse och kan hitta en hudvårdsrutin som passar en själv.
Jag tvättar alltså ALDRIG av mitt ansikte med sminkborttagning eller annan skit längre. Använder enbart mandelolja på fuktat ansikte och sedan applicerar jag den oljan jag känner för.
Favoriterna just nu är advokadoolja, morotsolja och mandelolja. Kokosoljan är också favorit men det är inte alltid jag vill dofta kokos ;)






  Den här hudvården kostar mig MAX 60:- i månaden och vad fan det är ju som hittat?!

Kan göra en kort förklaring för er som är intresserade och kom ihåg att huden ALLTID reagerar med en utrensning. d.v.s. du får finnar  eller annat under en kort period men det är då du skall hålla ut!


Advokadoolja - " Ekologisk avokadoolja är rik på omega 9 som är bra i hudvård för torr hud. Oljan är mjukgörande och absorberas lätt av huden. Ekologisk avokadoolja innehåller A, D och E-vitamin samt värdefulla fytosteroler och omega 7, som gör avokado till en bra basolja i naturliga anti-ageprodukter "

Hampfröolja - "  Ekologisk hampfröolja har ett optimalt ratio av de essentiella fettsyrorna omega 3 och 6, som stärker hudens eget barriärskydd. Hampaoljan är därför en bra olja för torr hud och hud med eksem. En lättflytande och en mycket ”torr” olja, vilket gör att den är bra även för vård av blandhy och aknebenägen hud. "

Havtornsolja - " Ekologisk havtornsolja är en intensivt hudvårdande olja och är mycket näringsrik. Oljan är rik på beta-karoten (provitamin A), E-vitamin och fytosteroler som sitosterol och avenasterol. Oljans sammansättning av fettsyror innehåller framförallt den essentiella fettsyran Omega 6, som stärker hudens barriärskydd, vilket är bra för torr hud. "


 Texterna är kopierade ifrån organicmakers
 och där köper jag mina oljor förutom mandeloljan och kokosoljan som är köpta på ICA och apoteket.

Mitt nästa köp skall bli havtornsolja och jag ser fram emot att testa den!

Ett tips är morotsolja som ger fin lyster efter ett tag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar